Evenimentul a inclus o sesiune de prezentări și un panel, la care au participat 9 profesioniști din companii din România și Republica Moldova, moderator fiind Daniel Drăgan, Managing Partner, BusinessMark.

 

Mirela Scărlătescu, Supply Chain Consultant, a deschis prima sesiune a evenimentului vorbind despre cei 7 pași ai implementării unei strategii de supply chain de succes și a subliniat că un pilon important este reprezentat de oameni.

Avem nevoie de oameni, de motivarea lor, de dezvoltarea lor continuă și avem nevoie de capabilitățile oamenilor din echipe. Motivarea omului este 1 la 1; nu putem motiva echipa cu ceva general, ci este un proces individual. Este important să ne uităm și la procesele interne – să facem maparea lor, pentru a putea susține niște obiective. Trebuie să ne uităm și la experiența clienților, iar abia după aceea putem vorbi despre performanța financiară. Fiecare generație are obiective diferite, reacționează la stimuli diferiți, au nevoi diferite. Cum motivăm acești oameni să fie implicați, să livreze obiectivele pe care ni le dorim? Trebuie să creștem lideri la toate nivelurile și să avem grijă la cei informali. Nevoile oamenilor sunt de grade diferite, însă dacă oamenii nu au stabilitatea job-ului, dacă nu sunt satisfăcute nevoile de hrană, de securitate, nu putem vorbi despre celelalte praguri. Sesizez din ce în ce mai mult nevoia colaborării cu partea umană, cu colegii din diferite departamente. E important să ne gândim la inteligențele multiple ale oamenilor din jurul nostru. Sunt foarte multe elemente de care trebuie să ținem cont”, a explicat ea.

 

A urmat Cosmin Băroiu, General Manager, Mantis România, care a adus în discuție ciclul de viață al proiectelor IT și cum poate fi maximizat succesul unui proiect de supply chain.

În România, în zona de consultanță, ar trebui să existe o preocupare către companii, oameni de business, să elaboreze din timp și corect cerințele. Trebuie să existe această preocupare pentru că, de multe ori, companiile fac acest lucru ongoing, în funcție de cum evoluează proiectul. Este foarte importantă și alegerea furnizorului potrivit și să facem o proiecție pentru următorii 5-10 ani. Putem lua un furnizor foarte bun pentru noi acum, însă care nu poate să ne sprijine activitatea în această perioadă de creștere. De multe ori, în proiecte IT este nevoie să întrerupem alte sisteme, ceea ce aduce un risc: putem întâmpina o rezistență din partea oamenilor. De aceea, este foarte important să implicăm și să pregătim pașii următori împreună cu ei. Să nu uităm nici de partea de instruire – această etapă trebuie tratată cu seriozitate și implicare. Foarte importantă este, totodată, elaborarea unui plan de implementare detaliat: să avem un plan cuprinzător, să testăm și să îl adaptăm. Testarea este următorul pas și este unul din secretele succesului  - ne ajută să ne asigurăm că sistemul funcționează conform așteptărilor, înainte de a-l implementa în întreaga organizație”, a explicat el.

 

În continuare, Laura Simion, CEO, Kruhnen Europe Logistik, Vicepreședinte, Asociatia Arilog, a vorbit despre trendurile în logistica de e-Commerce.

Piața de e-Commerce are cea mai mare creștere economică și va continua să crească în următorii 10 ani. Dacă ne uităm la Europa de Est, un raport realizat pentru anul 2024 arată că 83% din populație folosește internetul, dar dintre ei doar 53% fac cumpărături online. Este procentul cel mai jos din restul Europei. România are un procent foarte bun de utilizatori de internet – 92%, dar dacă ne uităm câți cumpără online, avem doar 50%. În Europa de Est, consumatorii vor să vadă și fizic produsele. Din punct de vedere logistic al consumatorului de e-Commerce, partea de livrare este foarte demanding. Un raport indică faptul că 76% dintre clienți își doresc să primească livrările acasă. În Europa de Vest, 90% solicită livrarea la un access point, în timp ce în Europa de Est, clienții vor să se facă livrarea acasă. Fiecare e-shopper are aproximativ 2 adrese de livrare: ori acasă, ori la job. Când vorbim de digital logistics, vorbim despre o creștere de 24% în următorii 10 ani, pentru că schimbările sunt foarte rapide. Optimizările, toate automatizările care se fac produc efecte imediate, iar aceste lucruri se văd în reducerea de costuri la nivelul companiei”, a spus ea.

 

Kristof Schils, Director Comercial, ELI Parks, a adus în discuție polii de dezvoltare pentru proiectele logistice și oportunitățile ca România să devină atrăgătoare la nivel european.

România a început să atragă mai multe centre regionale de distribuție, stimulată de consum, e-commerce și nearshoring, și acestea nu sunt amplasate doar la București, ci și la Ploiești și în alte orașe. Aceasta ne ajută să accelerăm ritmul de dezvoltare. Noi, ca țară, avem acum peste 8 milioane de mp de clasă A, însă, față de Polonia, care are de 4 ori mai mult, avem de recuperat dar vedem un shift și datorită dezvoltării infrastructurii. România devine atrăgătoare pentru centrele regionale, dar și pentru cele europene, pentru anumite tipuri de afaceri. Ne alegem locațiile strategic – atât datorită feedback-ului primit de la clienți, cât și logisticienilor, cum este și proiectul nostru din Oradea. În Moldova avem două proiecte, la Bacău și Iași, cu peste 65.000 mp dezvoltați și potențial de dezvoltare cu încă atât. Iașiul reprezintă un proiect peste așteptările noastre. Am început anul trecut cu faza 1, unde avem 5 chiriași, iar toată suprafața a fost închiriată înainte de livrare, ceea ce arată apetitul companiilor de a avea spații actualizate la nevoile lor”, a explicat el.

 

A doua parte a conferinței a fost dedicată unui panel la care au participat: Mirela Marica (ALPLA Packaging Romania), Steluța Creangă (Efes Moldova), Lucian Ilas (Grup Electroalfa), Vasile Boldesco (Orbico Moldova), Flavius Creț (Raben Logistics Romania, ARILOG) și Laura Simion (Kruhen Europe Logistik, ARILOG).

 

Războiul din Ucraina a avut un impact direct asupra lanțurilor de aprovizionare, au fost de acord invitații la panel. În acest context, Steluța Creanga, Logistic Planning and Procurement Director, Efes Moldova, a explicat: „Dacă privim spre Est, noi am fost zguduiți puțin mai tare în ultimii ani. Făcând referire la situația geopolitică, am fost nevoiți să ne maturizăm repede, să configurăm lanțurile de aprovizionare la 180 grade. Să dezvoltăm planuri inclusiv pentru evacuarea angajaților la frontiera europeană. Companiile cu management internațional au fost puțin mai pregătite. Noi, pe anumite categorii de materii prime și ambalaje, am avut contracte cu Rusia, Ucraina și partea de Est. După implementarea sancțiunilor, am avut un timp foarte scurt pentru a ne adapta, ceea ce a adus costuri adiționale. Apoi a venit criza energetică. În același timp, companiile mari au conștientizat responsabilitatea socială pe care au. Acum ne aflăm în faza de stabilizare a costurilor, fiind mai maturi, mai educați. Oportunități sunt foarte multe, inclusiv partea integrantă a tot ce ține de Spațiul Schengen.”

 

Pandemia pe noi ne-a învățat multe lucruri care ne-au pregătit pentru ce a urmat cu invazia Rusiei în Ucraina. Când a început războiul, am început să facem planuri legate de cum realocăm colegii, ce putem face dacă Rusia ajunge la Odesa. Cumva, pandemia ne-a învățat să ne pregătim, să facem planuri pe termen scurt și să ne adaptăm la realitățile existente. A venit și o parte pozitivă, prin migranții care au venit dinspre Ucraina spre Republica Moldova. Au emigrat persoane care au venituri – în Chișinău au venit 50.000-60.000 de ucraineni (...) Lumea nu mai pleacă așa de mult cum pleca înainte, iar acest trend se păstrează. Este un trend de a reveni în țară, care este într-o ușoară creștere, atât în România, cât și în Republica Moldova. Noi avem angajați care au revenit recent în țară și care plănuiesc să rămână acolo. Un salariu de angajat dintr-un depozit din Grecia nu mai diferă mult față de unul în România sau Republica Moldova, ceea ce ne ajută mult. Însă trebuie să adăugăm câte ceva anual, astfel încât să atragem oamenii. Sunt programe de mentorat, cursuri de dezvoltare, prin care putem motiva oamenii și să îi determinăm să lucreze pentru companie”, a intervenit, în continuare, Vasile Boldesco, Logistics Manager, Orbico Moldova.

 

La rândul său, Mirela Marica, Supply Chain Manager, ALPLA Packaging Romania, a adăugat: „Avem ceva riscuri în zona lanțurilor de aprovizionare și logistică, în primul rând date de instabilitatea geopolitică, economică. Războiul din Ucraina încă își face simțită prezența în situația comercială. Se adaugă și confruntările din Marea Chinei de Sud – noi a trebuit să reevaluăm situația, să găsim alte strategii, să ne reorientăm pe furnizori regionali și locali, pentru a evita aceste perturbări. Un risc vine și din dependența de tehnologie, care poate aduce perturbări precum atacuri cibernetice. Toate acestea pot aduce și multe oportunități, însă trebuie să investim în tehnologie. Colegii mei depun eforturi pentru a preveni atacurile cibernetice, astfel încât să creăm un climat corect și sigur. Ne obligă, pe noi, să găsim resurse cât mai aproape de zona unde operăm, adică să dezvoltăm lanțuri și furnizori locali și regionali, pentru a minimiza impactul.”

 

Lanțurile de aprovizionare au trebuit să se reconfigureze în această perioadă, iar impactul încă persistă în 2025. Preconizez că, în perioada de vară, cu producția de cereale, va fi o congestie în Portul Constanța. Bineînțeles, sunt și oportunități generate de conflicte. Noi, cei din supply chain, încercăm să creăm lanțuri de aprovizionare reziliente, flexibile. Portul Constanța are, acum, un rol strategic pentru întreaga Europa – nu doar pe partea de terminale maritime, ci și în ceea ce privește infrastructura. În același timp, oportunități sunt generate și de fondurile din UE – ele ne ajută să dezvoltăm infrastructura, chiar dacă lent. Fondurile sunt disponibile, însă riscurile sunt că le pierdem. Investițiile în infrastructură rutieră din Moldova nu sunt la nivelul de care este nevoie”, a punctat, totodată, Lucian Ilas, Director of Procurement & Supply Chain, Grup Electroalfa.

 

În toată această perioadă de incertitudine, organizațiile trebuie să devină cât mai flexibile și adaptabile, au mai fost de părere invitații. Astfel, Flavius Creț, Regional Branch Manager, Raben Logistics Romania, Vicepreședinte Asociatia Arilog, a explicat: „Cu toții știm vremurile pe care le trăim, însă noi încercăm să facem focus pe oportunitățile care apar în piață. Încercăm să avem o cultură bazată pe inovație, pentru că, în această situație în care suntem stresați, este foarte greu să te concentrezi să navighezi în aceste vremuri. Trebuie să încercăm să ne gândim la creștere, iar focusul este strict pe partea de dezvoltare: ce putem face mai bine, cum putem face asta, cum putem fi mai aproape de clienți? (...) Drumuri și poduri ne dorim cu toții, pentru că asta are impact asupra timpilor de transport. Ne dorim să fim mai aproape de clienți și, astfel, adăugăm alte zone noi pentru centrele logistice. Când vorbim de un spațiu, ne dorim să fie sustenabil. Când vine vorba de panouri solare, ne-am dori să fie și mai multe. Similar, să avem mai multă lumină naturală, spații verzi. Materialele din care sunt construite să fie din materiale reciclabile, pentru că, la sfârșitul zilei, ar trebui cu toții să ne gândim la ceea ce înseamnă mediu și reducerea amprentei de carbon.”

 

Indiferent de gradul de digitalizare, toate companiile au trebuit să treacă prin e-Factura, e-Transport, ceea ce a ucis orice strategie, pentru că s-a mutat focusul pe cum se face această nouă implementare. Au fost afectate toate departamentele companiei. Din punctul meu de vedere ca antreprenor de IMM, o companie care a început acum 20 de ani a avut alte oportunități față de o companie mică, care intră acum pe piață. Trebuie să te conformezi și să fii la punct cu toate. Toate aceste contexte au impus numeroase optimizări și schimbarea strategiei de reducere a costurilor. Companiile s-au reorientat de la furnizori mari la furnizori mici. Sunt și foarte multe falimente pe zona de antreprenoriat în domeniul logisticii, mai ales în partea de transport. Este o situație dificilă pe piață, în care trebuie să înveți pe repede înainte, să schimbi totul, să găsești contracte, furnizori și termene de plată. Primim deja din piață semnale că vor fi probleme de cash flow. Situația noastră locală ne-a afectat și ea, pentru că a însemnat numeroase amânări ale proiectelor preconizate să se întâmple într-o anumită perioadă. Toate s-au decalat cu o perioadă de 6 luni”, a spus, la rândul său, Laura Simion, CEO Kruhnen Europe Logistik, Vicepreședinte Asociatia Arilog.

 

Evenimentul a fost organizat de BusinessMark

 

Evenimentele din seria „Supply Chain & Logistics Forum” vizează: Directori Logistică, Supply Chain Managers, Manageri transport și distribuție, Directori Operaționali, Directori Generali, Directori Financiari, Manageri planificare, aprovizionare, depozite, Directori import-export, Directori comerciali și vânzari și reprezintă o platformă esențială pentru networking profesional, schimb de cunoștințe și descoperirea celor mai eficiente strategii și practici în domeniu. Participanții vor avea oportunitatea de a interacționa cu experți ai industriei și de a obține insights valoroase despre viitorul supply chain-ului și logisticii în România și în context european. Următoarele evenimente vor avea loc pe 2 iunie (Cluj-Napoca), 26 septembrie (București), 13 noiembrie (Timișoara).

 

Partenerii evenimentului au fost: Mantis Group, ELI PARKS, Vitamin Aqua

Eveniment organizat cu susținerea: Asociației ARILOG, USER

Partener de tehnologie: 4pay.ro

Partener de monitorizare: mediaTrust

Parteneri media: Spotmedia.ro, Ziarul Bursa, Ziua Cargo, Daibau.ro, InstalNews.ro, Logistic Post, Spatiulconstruit.ro, ProIdea, iBuild, depozitinfo.ro, birouinfo.ro, Jurnalul de Afaceri, EventsMax, Piata, Debizz, Transilvania Business, Business Voice, PRwave, angajatorulmeu.ro, digital-business.ro, România Durabilă, Economistul, Club Economic, Business Press, MATEK

 

BusinessMark – events designed to make an impression!

Din 2013 organizăm evenimente business, în principal „concept propriu”, gândite și planificate  de noi, de la idee și concept, până la implementare. Avem o abordare „all-industries” și dedicăm proiecte unei arii largi de industrii și domenii profesionale. Ne dorim să ne punem „amprenta” în viețile profesionale ale participanților, să producem un impact concret.  Ne propunem să creăm contexte pentru schimb de experiență și creare de idei, contexte pentru dezvoltare, pentru a fi inspirat și a găsi partenerii potriviți.

Dincolo de evenimentele „concept propriu”, organizăm evenimente construite pentru partenerii noștri, evenimente gândite împreună cu aceștia și adaptate obiectivelor lor. Dacă ești în căutarea unei echipe profesioniste care să organizeze evenimente B2B, suntem alături de tine, pas cu pas. Poți conta pe experiența noastră în consultanță, suport în crearea și implementarea conceptului de eveniment, în managementul evenimentului de la creație, logistică, producție și până la optimizarea eficientă a bugetului.