Industria internă se contractă deja pe fondul indicatorilor mai puțin favorabili care provin de la principalii parteneri comerciali ai României (în special Germania) și unul dintre elementele de bază ale industriei României - sectorul său auto, este probabil să simtă efectul negativ al tendințelor globale, sectorul producției auto urmând să simtă un prim declin într-un deceniu.

Consumul privat rămâne destul de decent în România pe fondul (încă) al creșterii salariale cu două cifre în termeni de la an la an, ceea ce înseamnă că nevoia de spații industriale și logistice alocate sectorului de retail în extindere în toată România ar trebui să rămână un motor în 2020; la fel și extinderea comerțului electronic, care se dezvoltă destul de rapid, alături de operațiunile tradiționale din zona materialelor de construcții.

Exporturile de bunuri din România în Marea Britanie sunt cu aproape două treimi mai mari în ceea ce privește valoarea absolută decât exporturile de servicii, dar acestea din urmă au o valoare mai mare încorporată, deoarece cererea britanică generează aproximativ 12% din cererea externă pentru servicii IT interne, de exemplu.

Strict din partea mărfurilor, Marea Britanie este o destinație majoră pentru diverse sectoare de fabricație (inclusiv industria auto), sectorul textil și agricultura. Aproximativ 9% din exporturile de mașini din România se îndreaptă către Marea Britanie, o cerere puternică la export venind tot din zona pieselor auto; în segmentul de îmbrăcăminte pentru femei, Marea Britanie atrage peste un sfert din exporturi.

Un scenariu negativ Brexit ar putea duce la un impact semnificativ pe termen scurt, dar ar duce, de asemenea, la efecte de durată mai lungă, deoarece lanțurile de valori globale au devenit mai strâns integrate și cei mai mari parteneri exportatori din România fac o cantitate considerabilă de afaceri cu Marea Britanie. Pe termen mai lung, este destul de dificil să spunem cum se vor rezolva lucrurile, deși salariile relativ mici ale României, decalajul sănătos de productivitate la costurile forței de muncă și conectarea bună la piețele din vestul Europei ar oferi unele avantaje.

Stocul industrial și logistic va crește considerabil în următorii trei ani (până în 2023), dacă proiectele de infrastructură încep să devină vizibile și politicile fiscale nu vor experimenta modificări majore concepute pentru a descuraja investițiile în acest segment. (sursa: Colliers)