La sfârșitul primului semestru stocul a ajuns la 1,9 milioane de metri pătrați, din care aproximativ 50% sunt în București (955.000 metri pătrați). În afara Capitalei, cele mai mari piețe în ceea ce privește stocul de spații logistice și industriale sunt Timișoara - 12% din stocul total, Ploiești - 10%, Brașov și Cluj - 7% fiecare.

 

”Livrările de spații noi au urmat un trend ascendent, fiind reprezentate în principal de dezvoltări de tip build to suit. Peste 75.000 metri pătrați de spații industriale și logistice au fost livrați în primul semestru, 70% din această suprafață fiind finalizată în Timișoara”, se arată într-un comunicat al DTZ.

 

În general, regiunea de vest a României a fost cea mai activă pe segmentul livrărilor de spații noi, Timișoara - 52.000 metri pătrați, Cluj - 14.000 metri pătrați, Oradea - 4.000 metri pătrați.

 

Până la finalul anului, 130.000 metri pătrați de spații industriale și logistice sunt programați pentru livrare.

 

Proiectele cu livrare în a doua jumătate a anului sunt Olympian Park – 26.000 metri pătrați, dezvoltat de Helios Phoenix la Timișoara, Industrial Park  Brașov – 15.000 metri pătrați (ICCO), WDP Brăila – 16.000 metri pătrați, Log Center Mogoșoaia- 40.000 metri pătrați (Immofinanz), Ploiești West Park – 13.000 metri pătrați (Alinso), WDP Aricești (județul Prahova) – 13.000 metri pătrați (WDP).

 

”Proiectele de tip built to suit au fost și vor continua să fie motorul principal al dezvoltării stocului modern de spații industriale și logistice. Cu toate acestea, anul 2015 reprezintă startul pentru dezvoltările speculative. Aproximativ 30% din spațiile livrate în 2015 sunt construite speculativ, orașele care atrag astfel de investiții fiind București, urmat de Cluj și Timișoara”, a declarat Mihaela Gălățanu, head of research DTZ Echinox.

 

În primele șase luni, cererea de spații industriale și logistice a crescut cu aproximativ 40% în comparație cu perioada similară din 2014. În total, cererea a însumat 83.000 metri pătrați și a fost egal împărțită între tranzacțiile de pre-închiriere și tranzacțiile de relocare/extindere. În București, cererea a fost de 20.000 metri pătrați și a reprezentat 25% din volumul total înregistrat. Suprafața medie închiriată în București a fost de 4.000 metri pătrați, toate tranzacțiile fiind încheiate în proiecte existente.

 

În prima jumătate a anului, orașul Ploiești a fost cel mai performant din punct de vedere al cererii înregistrate - 35% din totalul cererii. În Timișoara, cererea a însumat 11.000 metri pătrați și a reprezentat 13% din volumul total al cererii. Cu toate acestea, Timișoara continuă să înregistreze cele mai mari tranzacții din punct de vedere al suprafeței. Pe ansamblu, cele mai mari contracte au fost tranzacțiile de preînchiriere încheiate cu spații din Ploiești și Brașov.

 

Cei mai activi chiriași continuă să fie companiile din sectorul auto, urmați de companiile din logistică și distribuție.

 

La sfârșitul primului semestru, rata generală de neocupare a spațiilor logistice și industriale moderne din România este de 7%, rămânând stabilă în comparație cu începutul anului. În București, rata de neocupare a urmat un trend descendent, situându-se la 6%.

 

Chiriile prime pentru unitățile de clasă A cu o suprafață de minimum 5.000 metri pătrați sunt cuprinse în intervalul 3,6 - 3,9 euro/mp/lună.

 

Pentru unități cu suprafețe sub 5.000 metri pătrați, nivelul chiriei este ușor mai ridicat. Pentru spațiile de clasă B, chiriile variază între 2,5 și 3 euro/mp/lună. Chiriile nete efective sunt cu 10-20% mai mici, cea mai întâlnită metodă de motivare a chiriașilor fiind oferirea de luni gratuite corelată cu durata contractuală și suprafața închiriată.

 

Bucureștiul, cea mai dezvoltată piață de spații logistice și industriale din România, nu a înregistrat pe parcursul primului semestru tranzacții de preînchiriere. Consultanții DTZ precizează însă că ținând cont de faptul că în prezent companii active în sectoarele producție, retail și e-commerce analizează opțiunile de consolidare și extindere a operațiunilor din București, este posibil ca până la finalul anului să fie încheiate câteva tranzacții mari de preînchiriere. (sursa: profit.ro)