Conferinta din aceasta toamna a reusit sa imbine si de aceasta data elemente de maxim interes pentru piata constructiilor si cea a utilajelor de constructii din Romania. Evenimentele organizate de revista "Masini si Utilaje pentru Constructii" reprezinta un mediu propice de comunicare intre participanti: reprezentanti ai societatilor de constructii, reprezentantii companiilor importatoare de utilaje pentru constructii, presedintii celor mai importante asociatii din sector, precdum si reprezentanti ai companiilor care comercializeaza produse/servicii conexe sectorului de constructii (piese de schimb, software, inchirieri, servicii financiare). La cea de-a concea editie a Conferintei "Masini si Utilaje pentru Constructii" au participat factori de decizie din sector, care au ajutat audienta sa inteleaga mai clar situatia actuala a pietei, dupa primele doua trimestre ale anului in curs.

 

 

Laurentiu Plosceanu, Presedinte ARACO (Asociatia Romana a Antrepenorilor de Constructii) a punctat situatia nefasta in care ne aflam, in lume desfasurandu-se in acest moment nu mai putin de patru crize (a modelului economic, a migratiei si azilului, a terorismului si cea inceputa in est, cu Ucraina, apoi Siria etc.), tara noastra fiind influentata de fiecare dintre acestea. De altfel, "Romania este un cocktail de crize" a continuat Plosceanu, "si va fi greu sa iesim din ele. Una dintre acestea este o criza de imagine a sectorului de constructii, bazata pe un declin al respectabilitatii acestei bresle. Cine a generat-o? In ultimul timp se poate vedea clar, dupa investigatiile generate de DNA, ca sectorul de constructii a fost un ostatic al sectorului politic, care in multe cazuri controleaza si massmedia." Cu ocazia evenimentului, Plosceanu a invitat audienta la un efort comun pentru a arata ca fara constructori, cu toate domeniile convexe, ce s-a intamplat cu dezvoltarea Romaniei in ultimii ani n-ar fi existat: "Constructorii nu lucreaza pentru ei, ci pentru un beneficiar care de multe ori este unul public."

 

Referitor la anul inca in curs, din perspectiva ARACO, vorbim de un an ratat din multe puncte de vedere. "Infrastructura ar fi trebuit sa fie un motor important al dezvoltarii sectorului, pentru ca exista atat bani cat si proiecte disponibile, insa avem un master plan realizat cu mare intarziere, care concentreaza foarte multe investitii din programul comunitar viitor pe centrul tarii pentru inchiderea colidorului 4 si sacrifica dezvoltari ale multor altor segmente rutiere, iar noi nu suntem convinsi ca este cea mai buna abordare. S-a pierdut foarte mult timp pe negocierea acestui masterplan si actualmente CNADNR abia incepe sa scoata la licitatie studii de fezabilitate pentru lucrari din masterplan, ceea ce inseamna ca executia lor nu va putea incepe mai devreme de 2017-2018. Cum finantarile sunt din 2014, aproape jumatate din exercitiul financiar comunitar este ratat."  Referitor la finantarile in constructii, Presedintele ARACO se declara ingrijorat de maniera in care sectorul bancar il vede pe cel de constructii din Romania: "Sunt decizii, atat la BRD la Paris, cat si la BCR la Viena prin care expunerea pe sectorul de constructii, incepand cu anul viitor, trebuie redusa semnificativ. La BRD, de exemplu, s-a stabilit ca aceasta sa scada de la 40, la 15%. Sigur ca bancile mici au un spatiu de manevra, dar faptul ca relatii comerciale intre o banca si un set de firme dintr-un sector sunt acum, printr-o decizie luata la Viena sau la Paris, sacrificate, pentru noi este o mare problema. Va trebui sa avem discutii cu Asociatia Romana a Bancilor sa vedem cum putem limita efectele negative ale acestei schimbari din zona mediului bancar, dar care pentru noi este ca un senzor care spune ca seismul in zona financiara este foarte aproape sa se produca." 

 

Liviu Neagu, Presedintele ADUC (Asociatia Distribuitorilor de Utilaje pentru Constructii), se asteapta de asemenea la o noua criza, dar considera ca multe din efectele negative pot fi combatute atata timp cat se insista pe inovatie si exista curajul de a lua anumite decizii. Apoi, nu trebuie ignorat deloc faptul ca Romania are acces la finantari: "Ok, bancile mari reduc expunerea pe partea de constructii, asa cum ne spunea domnul Plosceanu, dar depinde si de proiect - unul interesant isi va gasi intodeauna finantare. Dar la partea de accesare fonduri, suntem cu doi ani intarziere. N-am invatat nimic din exercitiul bugetar precedent.Toti alearga acum pe ultimii metri sa vanda, sa cumpere, sa profite la maxim de perioada care a mai ramas, pentru a demonstra in final ca a reusit sa cheltuie acei bani. Dar nu putem sa mergem in fata Europei cu proiecte pe care nici macar nu le-am pus bine pe hartie si sa spunem ca sunt eficiente din punct de vedere economic." 

Liviu Neagu a mentionat si indicatorii din constructii, care sunt buni anul acesta, dar lucrurile nu sunt atat de simple. "Toti strainii care ajung aici intreaba ce se intampla pentru ca indicatorii de constructii sunt in crestere, in conditiile in care tari mari din Europa au indicatori in scadere. Cu toate astea, majoritatea constructorilor se plang, din diverse motive, inclusiv care tin de finantare." 

Despre piata de utilaje pentru constructii, Presedintele ADUC a avansat cateva date in premiera la conferinta din 22 octombrie: "In 2015, piata utilajelor de constructii este intr-o crestere interesanta – estimam un plus de 12%. As spune ca este cea mai mare piata de dupa criza, comparativ cu anii 2005-2006. Este un semn bun, dar exista si unele semne de intrebare: ce fac oamenii cu aceste utilaje? Multi sa grabesc sa cumpere in acest moment, in aceasta perioada de gratie care ne-a fost acordata de Europa. Dar numarul de ore lucrate de catre partenerii nostri, firmele de constructii, este anul acesta, din pacate, mai mic decat anul trecut. Sunt cateva companii care au depasit performantele din anii anteriori dar sunt si foarte multi care lucreaza mai putin. Pentru anul viitor, estimez ca, daca macar 10-15% din proiectele care se anunta vor fi demarate, piata isi va continua trendul pozitiv."

 

Cu aceeasi ocazie, Cristian Erbasu, presedinte Federatiei Patronatelor Societatilor de Constructii, a marcat cateva idei importante pentru aceasta perioada, cum ar fi diversele modificari legislative sau unele problemele externe ridicate de antevorbitori, care ar putea sa convearga intr-o noua criza economica de amploare: "Pot veni si zece crize, asta este economia de piata. Trebuie sa intelegem ca este o sinusoida in care lucrurile merg mai bine sau mai rau de-a lungul timpului, insa in afara de situatia internationala este foarte important ceea ce facem noi in interior, caci si criza trecuta a fost perceputa si s-a manifestat diferit de la o tara la alta. Uitati-va la Polonia, care practic nu a avut criza datorita faptului ca s-a axat mai mult pe investitii si mai putin pe consum." Legea certificarii a reprezentat unul din subiectele prezente pe ordinea de zi a presedintelui FPSC: "Dupa 25 de ani inca nu suntem pregatiti pentru aceasta economie de piata pe care chipurile ne-o dorim. Sa ne gandim la legea certificarii. Spunem de 15 ani ca a fost o privatizare destul de dezordonata, mai ales in zona constructiilor si acum vrem sa ordonam putin, oferim tuturor sansa de a lucra. Insa toti trebuie sa parcurga niste pasi, nu poti sa te infiintezi si apoi sa faci direct lucrari de sute de milioane de euro fara utilaje, fara specialist, fara experienta. Statul propune acum un fel de certificare, insa facuta intr-un departament al sau, desi am spus de multe ori ca in aceasta situatia efectul ei va fi zero.

In continuare, ca si acum 25 de ani, reprezentantii statului refuza sa se limiteze la un rol cat mai redus in economie, refuza s-o lase pe mana privatilor. Aceasta certificare trebuie sa aiba in prim plan asociatiile profesionale si patronale, pentru ca acestea cunosc foarte bine segmentul si jucatorii implicati si nu exista riscuri de frauda ca in cazul unui departament dintr-un minister care sa dea certificari pe banda rulanta, pe anumite criterii mai mult sau mai putin subiective." Legea achizitiilor publice a fost de asemenea unul din subiectele amplu disputate la aceasta Conferinta, Cristian Erbasu mentionand: "Nu e vorba decat de o adaptare a legii vechi, incluzand directivele de la Uniunea Europeana, ceea ce va atrage multe confuzii. De ce?  Pentru ca tot pachetul de legi, imperativ necesar pentru a demara proiectele pentru 2014-2020, a fost facut intr-o perioada scurta de persoane care au ceva habar, dar care nu au trait niciodata realitatea economica." Referitor la proiectele viitoare, capabile a mentine o dinamica pozitiva a sectorului de constructii, Erbasu a declarat: "Cum in 2015 nu am avut aproape deloc licitatii, efectul va fi ca nu vor fi anul viitor lucrari. Astazi o parte din firme inregistreaza o crestere importanta, insa aceasta este data tocmai proiectele pe fonduri europene care trebuiesc finalizate si toata lumea alearga ca o faca. Apoi insa, preconizarile noastre sunt ca abia spre sfarsitul lui 2016 si inceputul lui 2017 vor incepe din nou lucrurile sa se miste, pentru a ajunge la un nivel similar celui prezent spre sfarsitul lui 2017-2018 si abia in 2018-2020 sa avem citiva ani de varf pentru constructori, daca invatam sa utilizam fondurile europene. Insa ce facem in aceasta perioada? Foarte multe firme de constructii si-au angajat oameni, au cheltuieli si mi-e greu sa inteleg acum cum vor reusi acestea sa-si mentina acest personal calificat in ideea ca vor avea lucrari peste un an." Cristian Erbasu a profitat de aceasta ocazie pentru a transmite un mesaj si tinerilor studenti si absolventi ai facultatilor de profil: "Piata are nevoie de voi, numai ca trebuie ca si voi sa va doriti asta. Cine poate sa lucreze in timpul facultatii, e bine, dar mai bine ar fi sa invete si abia dupa aceea sa se apuce de lucru, iar cand o va face sa nu piarda vremea."

 

Claudiu Georgescu, Presedinte APMCR (Asociatia Producatorilor de Materiale pentru Constructii din Romania), a expus atat aspecte pozitive, cit si mai putin optimiste cu privire la segmentul constructiilor: "Ca multe alte procese, dupa 1989, industria constructiilor s-a democratizat intr-un ritm extraordinar, care a facut ca de la 150 de mari companii de constructii pe care le aveam inainte de Revolutie, astazi sa avem vreo 50.000, conform registrului comertului. Dar s-a uitat un lucru: ca unirea face putere. Si de aici asistam astazi la faptul ca primii doi constructii civili autohtoni au cifre de afaceri cu mult in spatele celorlalti actori straini care lucreaza pe piata romaneasca. Trebuie sa tinem cont si de  faptul ca guvernul si-a programat anul acesta 44 de miliadre de euro la investitii, si a reusit dupa 8 luni mareata performanta de a cheltui 15 miliarde – oare cum va reusi sa cheltuiasca celelalte 30? Cu toate aceste impedimente industria constructiilor paradoxal a crescut anul acesta cu 10,4% pe 8 luni, iar investitiile in constructii noi ale statului au crescut cu numai 7%. Capitalul privat incepe sa devina o forta pe piata constructiilor. As vrea sa sugerez ca prin lobby-ul pe care il faceti sa sprijiniti industria constructiilor pentru adoptarea cat mai urgenta a legii certificarii firmelor de constructii. In acel moment, piata va incepe sa se aseze intr-un ritm mult mi accelerat, iar guvernantii vor fi obligati sa tina seama de performantele acestor firme si sa nu se mai inredinteze lucrari de milioane de euro catre firme de apartament."

 

Academicianul doctor inginer Victor Popa, Presedintele Comisiei Nationale Comportarea a Constructiilor, membru al Academiei de Stiinte Tenice din Romania si un recunoscut expert in domeniul proiectarii, a tras un semnal de alarma asupra crizei care afecteaza foarte mult si acest domeniu. "Din pacate, in ultimii 25 de ani, problema pregatirii profesionale in toate domeniile a decazut foarte mult. Nu se poate vorbi de un progres real daca oamenii nu sunt pregatiti la cel mai inalt nivel. Eforturile trebuie facute in primul rand pentru dezvoltarea corecta a scolilor, ca acestea sa pregateasca, dar si sa insufle pasiune pentru lucrul pe care il fac studentii. Grav este ca, in ultimii trei ani, criza in constructii s-a adancit atat de mult incat foarte multe firme au falimentat, atat din domeniul executiei cat si al proiectarii. Iar o firma buna de proiectare se infiinteaza foarte greu, in ani de zile. Sa nu uitam: peste tot proiectarea dureaza mai mult decat constructia, pentru ca o cladire trebuie gandita in toate amanuntele petru a putea fi executata corect. O constructie dupa un proiect bun poate fi executata de cel mai slab constructor, insa nici cel mai bun constructor nu poate executa bine o constructie prost proiectata, chiar daca aceasta este o situatie care, din pacate, s-a vazut la noi in multe cazuri."

 

Referitor la mediul universitar, Lucian Hornea, fost Presedinte ASCB (Asociatia Studentilor la Constructii din Bucuresti), a tras un semnal de alarma cu privire la unele probleme in formarea fortei de munca: "Fara o implicare directa a mediului privat in universitati, cu predominanta cele tehnice, nu cred sa se rezolve niciodata problema fortei de munca. Asta vreau sa  transmit tuturor, firme sau asociatii prezente aici, ca asteptam sa veniti si dumneavoastra spre noi, cu speranta ca impreuna, mediul privat impreuna cu mediul universitar, sa gasim solutii pentru acest deficit al fortei de munca."

 

Monica Virza, Senior Manager in cadrul departamentului de consultanta fiscala al PwC Romania, a expus cateva provocari ale sistemului fiscal actual: "Controlul fiscal este un taram necunoscut, in sensul ca, in ultima perioada, am intalnit tot mai multe situatii abuzive din partea autoritatilor. Daca pana acum un control fiscal se desfasura de catre un numar de inspectori numiti printr-un ordin, in timpul controlului, in ultima perioada am intalnit tot felul de sesizari din partea inspectorilor care sunt transmise mai departe catre zona de penal, insa pe baza unor interpretari destul de abuzive. Din ariile pe care se concentreaza inspectorii si din care rezulta si aceste sesizari, am facut o selectie a celor care ni s-au parut cel mai des intalnite: deductibilitatea cheltuielilor cu serviciile, substanta tranzactiilor si utilizarea acelui articol 11 de catre inspectori sau structura de remunerare folosita pentru multe companii."

 

Alina Bilan, Partener ONV LAW a facut referiri la modificarea contractului de achizitie publica fara organizarea unei noi proceduri de atribuire: "Plata directa catre subcontractanti presupune si anumite aspecte practice care nu sunt prevazute deocamdata la acest proiect de lege si nu nici vor fi prevazute intrucat legislatorul roman intentioneaza sa mentina acest proiect de lege cat mai simplu, pentru a evita modificarea succesiva, de altfel pentru a evita modificarile succesive - spre exemplu OG 34, care a fost modificat de 27 de ori de la momentul aparitiei din 2006 si a creat mari dificultati practice, instabilitate si lipsa de vizibilitate legislativa. In proiectul de lege privind achizitiile publice se prevede ca plata subcontractantilor este posibila atunci cand natura contractului o permite si cand subcontractantii si-au exprimat aceasta optiune. Mai devreme domnul Erbasu a atras atentia cu privire la aceasta noua legislatie pe un pachet de patru legi cu privire la achizitiile publice si ca va fi destul de dificil, desi se vorbeste la nivel european de flexibilizare si simplificare. Vroiam sa va spun ca nu va fi simplu, ca sunt multe notiuni si termeni noi preluati la nivel european, prin negociere cu Comisia Europeana, deci obligatorii pentru Romania. Vor exista norme metodologice, va fi un proces dificil, dar nu doar pentru Romania, pentru ca exista si alte tari din statele membre  care se confrunta de asemenea cu dificultati in implementare."

 

George Tambozi, VicePresident Sales la Cobalt Technologies, a prezentat o interesanta solutie software pentru eficientizarea afacerilor: "Aura Portal a dezvoltat un sistem care permite, pe baza unei notatii standard, posibilitatea de a controla totul intr-un business, de la un simplu proiect sau managementul unui departament pana la completarea managementulului integrat al unei companii sau organizatii. Toate procesele din companiile dumneavoastra pot fi desenate ca o insiruire de task-uri, iar softul se va crea singur. Mai mult, sistemul dispune si de partea de document management si integrare cu softurile pe care le aveti. Pe langa faptul ca putem desena toate procesele din companie si in momentul acela putem sa automatizam munca, inainte putem simula aceste procese, putem pune un set de indicatori, pe care sa-i ajustam pe baza simularilor initiale. Dupa ce s-au facut simularile necesare sistemul va incepe sa ruleze, iar ulterior orice schimbare - procese care tin de natura fiscala, natura juridica sau deciziile de pe piata -  se poate face in timp real."

 

Cristian Mercioniu, General Manager la New Residence, a prezentat un proiect imobiliar realizat cu finantare externa: "Sunt mari dificultati in a atrage parteneri straini, dar in momentul in care ai obtinut increderea si suportul unuia, il ai acolo pentru totdeauna, daca te tii de treaba. Este foarte important sa ai o strategie si sa o urmezi. Este foarte important sa ai niste costuri foarte clare si sa nu iesi din buget, sa ai niste termene si sa nu le depasesti, lucruri pe care noi le-am reusit cu success."

 

Radu Mustatea, Partener la Daune Expert a prezentat o solutie inovatoare in segmentul asigurarilor: "Noi ne folosim de un obiect care se afla indemana oricui: un telefon mobil, care poate fi accesat imediat la momentul accidentului. Propunem o aplicatie care se instaleaza atunci cind se cumpara polita de asigurare, iar in momentul evenimentului se poate folosi ghidand utilizatorul si culegand datele de la locatie, astfel incat deschiderea unui dosar de daune prin intermediul nostru sa mearga cat mai repede si cat mai usor la orice asiguratori din Romania. Prin intermediul aplicatiei se culeg toate datele necesare cum ar fi permise de conducere, taloanele de la masina, fotografiile masinilor in momentul evenimentului, fotografii ale locatiei care sunt implicate, marcajele s.a.m.d."

 

Ovidiu Ioan Dumitru, Presedinte Asociatia Romana de Dreptul Constructiilor (RSCL) a prezentat argumente in favoarea asigurarii lucrarilor de constructii: "Sa avem asigurari, vom vedea daca obligatorii sau nu, este necesar in aceasta activitate. De ce? Statisticile, cel putin la nivel european, arata ca acest lucru poate duce la o reducere a  costurilor estimate initial. In executia unui contract de antrepriza apar foarte multe probleme. Cate dintre acestea ajung si la litigiu? Din pacate intr-un numar foarte mare. Cate dintre acestea conduc la blocarea proiectelor? Ei bine, vom vedea din ce in ce mai multe proiecte care se blocheaza, trebuie sa inchidem autostrazi, sa intervenim in fel de fel de proiecte de mediu sau de apa."

 

Lucian Arghire, Director General Consultanta in Management Brightway Romania a animat atmosfera cu "Povestea deciziei si a contabilitatii", propunand audientei o alta modalitate de a privi o Balanta/Bilant si fixarea obiectivelor in functie de ciclul cash, respectiv de nevoia sau surplusul de cash.

 

La eveniment au participat societati importante de constructii, precum: Constuctii Erbasu S.A., Carpatcement Holding SA, OVI Group, Maxi Desing, P3 Logistik Parks, etc, insa si reprezentanti ai autoritatilor: CNADNR, APDP Bucuresti si Oltenia, CNCisC, cat si multi alti jucatori important din sector.

 

Prin Conferintele Masini si Utilaje pentru Constructii, dorim sa oferim solutii la o problema generala existenta pe piata constructiilor din prezent, cu scopul de a optimiza si eficientiza procesul de achizitie/vanzare de utilaje pentru constructii, cu ajutorul unor solutii inteligente.

Conferintele Masini si Utilaje pentru Constructii genereaza un cadru propice pentru o comunicare constructiva intre participanti, favorizand networking-ul, prezentarile dinamice - care implica participarea activa nu numai a speakerilor, cat si a celor din sala - noutati de ultima ora din domeniul constructiilor, cat si din domeniile conexe acestuia, totul pentru ca participantii sa aiba la final un Return Of Investment clar.

Puteti vedea filmul conferintei la urmatorul link: http://www.masinisiutilaje.ro/media.html si fotografii ale evenimentului pe pagina de Facebook https://ro-ro.facebook.com/revistamasinisiutilaje

 

Urmatoarea editie a Conferintelor "Masini si Utilaje pentru Constructii"  va avea loc in primavara anului viitor si va avea ca tema "Reducerea costurilor de operare si profitabilitatea in sectorul de constructii." (sursa: Masini si Utilaje)