Am stat de vorba cu domnul Attila Gorbai, General Manager Tenrom, despre provocările pieței de curățenie industrială și despre o afacere născută din pasiune, expertiză și resposnsabilitate.

Cum a luat naștere compania Tenrom? Care era contextul pieței atunci? 
Înființarea a avut loc la sfârșit de 2010 și am devenit operaționali din ianuarie 2011, preluând rolul de importator general pentru utilajele de curățenie Tennant în România și din 2012 și pentru Ungaria. Bazele echipei actuale Tenrom au fost puse începând cu 2005, când alături de câțiva colegi făceam primii pași la fostul dealer Tennant din România și Ungaria. Fiind în așa numita perioadă de criză, piața se caracteriza printr-un apetit scăzut și bugete aproape inexistente pentru achiziția de echipamente de curățenie, iar nivelul de suport service pentru mașinile de pe piață era la un nivel foarte jos. Ca să trecem peste acea perioadă grea am introdus începând cu 2013 ca premieră pentru piață din CEE procesul de recondiționare echipamente Tennant la centrul de recondiționare Tenrom din Cluj. Am pus rapid pe piață echipamente Tennant pentru proiecte cu bugete mai reduse, oferind garanție și suport service la nivel național. Paralel cu aceasta am dat drumul și sistemului de închirieri echipamente de curățenie cu service inclus, disponibil atât în România, cât și în Ungaria. Aceste două strategii plus atenția maximă asupra dezvoltării continue a suportului de service au marcat fundamental dezvoltarea companiei Tenrom și creșterea brandului Tennant. 

Care credeți că sunt cele mai importante schimbări în acest răstimp (piața în general, mentalitatea clienților, concurență etc.)? Cum s-a adaptat compania dvs. la acestea? 
În continuare se pune prea mare accent pe procesul de vânzare și mai puțin pe tot ce înseamnă partea de aftermarket, adică ce se va întâmplă cu echipamentele din punct de vedere service după achiziție. Avem câteva semne vizibile că totuși clienții încep să ceară un service de încredere pentru echipamentele achiziționate și închiriate și vedem proiecte în ambele țări unde prețul de achiziție trece pe planul secund, iar serviciile oferite sunt primordiale. Viziunea noastră din 2011 a fost să creăm cea mai mare companie de prestări sevicii conectate cu businessul de echipamente de curățenie. Astăzi numărul colegilor Tenrom conectați cu suportul tehnic este de circa patru ori mai mare decât numărul colegilor din divizia de sales, iar aceasta subliniază că suntem pe drumul pe care l-am previzionat în 2011 și rămânem în continuare fideli viziunii noastre. 
 
Care sunt cele mai importante servicii pe care le furnizează în prezent compania dvs.?  
Service, service și service pentru echipamentele Tennant vândute de-a lungul istoriei de 14 ani, de departe este cel mai important serviciu care stă la fundamentul proiectului Tenrom. Pe lângă acesta, dar strâns legat de service, avem sistemul de chirie cu full service pentru mașinile de curățenie marca Tennant, dar și partea de recondiționare cu vânzare sau închiriere de echipamente recondiționate Tennant. 

Ce tip de clienți sunt clienții dvs. „de baza”? 
Cu siguranță pe primul loc sunt prestatorii mari din idustria de servicii de curățenie, urmați de retail și proiecte industriale și logistice.  
   
Cum se prezintă compania dvs. în cifre? 
Avem în ultimii ani o creștere exponențială a businesului Tenrom în ambele țări, cu o pondere mai mare în România și mii de echipamente pe ambele piețe. Cifrele oficiale se pot verifica, sunt publice și ne mândrim cu ele. Mândria noastră stă în cea mai mare flotă de mașini de curățenie închiriate din ambele țări, susținută de o echipă minunată de colegi, atât sales, cât și service.

Care este opinia dvs. despre piața actuală a serviciilor de curățenie pentru spații industriale din România? 
Clar că trebuie făcut pasul final către o mecanizare completă a procesului de curățenie industrială, iar echipamentele cumpărate în anii trecuți trebuie adaptate realităților de astăzi cu focus spre eficientizare și productivitate. Este total neproductiv să avem echipamente mici pentru spații mari, cu operatori slab pregătiți.  În multe locuri echipamentele sunt subdimensionate, fără suport de service adecvat, iar în anul 2019 acest lucru nu mai este acceptabil. Sunt echipamente pe baterii disponibile cu 8 ore de autonomie netă sau chiar peste, cu care se pot curăța spații industriale -logistice de peste 20,000-30,000 m2, cu o singură încărcare și un singur operator.  


 
Care este secretul succesului în curățenia industrială? Eficiența, calitatea materialelor, prețul serviciilor? 
Echipamentele de curățenie de dimensiuni mari, bine servisate, alături de operatorii bine instruiți sunt viitorul în procesul de curățenie industrială. Având aceste elemente de bază putem avea o curățenie de calitate, iar în final și costuri reduse alături de o siguaranta mai mare în procesele zilnice din core business. 

Care sunt tendințele cele mai recente în curățenia industrială internațională? Există anumite produse sau tip de servicii „in trend”? 
Multă lume întreabă de echipamente robotizate, autonome, fără operator. Este un trend, dar încă realitatea ne zice să fim răbdători. Tennant are un astfel de echipament de mărime medie care poate fi folosit în mod dual, adică și cu operator și fără, disponibil pentru testare în CEE numai către sfârșitul lui 2019 sau început de 2020. Aceste echipamente deocamdată nu sunt făcătoare de minuni, mai ales datorită unei productivități limitate, desigur în câțiva ani vor fi soluția optimă și ideală, adică echipament de curățenie fără operator. Problemele actuale sunt lipsă forței de muncă și în general o calitate slabă a procesului de curățenie în spații industriale. Primul pas pe termen mediu trebuie să fie tendința către echipamente mari cu eficientă și productivitate maximă, alături de operatori bine plătiți și instruiți, dar și o atenție a comercianților de echipamente de curățenie către nevoile reale ale clientului final. Trebuie să admitem că și aici nivelul de know-how este încă limitat, cu excepțiile de la regulă.  De multe ori se face o vânzare de dragul realizării unor rulaje și mai puțin se răspunde nevoilor clientului final. Să fim profesioniști să să oferim o soluție tehnică-comercială adecvată nevoilor și bugetului beneficiarului este un deziderat obligatoriu pentru toți colegii care activează în industria de echipamente de curățenie. 

Cum  ați planificat următorul deceniu de business  al companiei dvs. pe piața locală? 
Fiind un jucător major pe  piața din România și Ungaria, ne vom focusa  în primul rând să  răsplătim încrederea partnerilor noștri care au achiziționat/închiriat de-a lungul anilor acele multe echipamente Tennant cu bugete importante.  În business-ul de mașini de curățenie, suportul de după vânzare este cel  mai important aspect  și noi vom  continua să avem întotdeauna un focus mai mare  pe service, alături de soluții adaptate nevoilor reale ale clienților noștri. Credem cu tărie că serviciile ne aduc vânzările și răsplătesc încrederea partnerilor. Mulțumim pe această cale tururor clienților care au avut și au încredere în echipa Tenrom și în brandul Tennant. 

Vizitați www.tenrom.ro.