România a avut deja două eşecuri în atragerea unui al treilea producător auto în România şi un al treilea eşec ar fi greu de digerat, a spus preşedintele Asociaţiei Producătorilor Români de Autovehicule, fost director general Dacia, Constantin Stroe, întrebat dacă există negocieri între stat şi un potenţial nou investitor în construcţia de maşini din România. Întrebat punctual cine ar putea fi cel de-al treilea constructor auto din România, după Dacia şi Ford, Stroe a precizat că nu mai doreşte să adauge nimic în acest moment.

 

În 2008, România a ratat, în favoarea Ungariei, amplasarea unei fabrici de asamblare Mercedes. De acest eşec vorbeşte preşedintele ACAROM. „M-am ocupat personal de acest proiect. Mercedes dorea un amplasament aproape de graniţa de Vest, care să fie şi în centrul unui bazin larg de forţă de muncă calificată. Din motive de care nici nu mai vreau să-mi amintesc acum, România a eşuat în atragerea acestei investiţii”.

 

Un al doilea eşec este fabrica Jaguar de la Braşov, un proiect de asemenea ratat, construcţie care ar fi putut începe în acest an sau în 2016, după ce o delegaţie a Tata Motors, patronul Jaguar, a venit, la începutul anului la Poalele Tâmpei pentru a studia un posibil amplasament. Văzând infrastructura locală şi căile de joncţiune rutieră cu Vestul, au renunţat, şi fabrica unde se vor angaja 8.000 de persoane se va face în Slovacia.

 

În prezent, România are doi producători auto, la Mioveni şi Craiova: Dacia şi Ford. Împreună au o producţie de circa 400.000 de unităţi şi o cifră de afaceri cumulată de aproape 6 miliarde de euro. Toată industria auto din România, asamblare autovehicule plus componente, are o cifră de afaceri anuală de aproape 19 miliarde de euro, care generează circa 12% din PIB. (sursa: economica.net)