Mult aşteptata centură ocolitoare a municipiului Sebeş, parte a lotului 2 al Autostrăzii Orăştie – Sibiu, este la un pas de finalizare.

Potrivit unor date oficiale puse la dispoziţie marţi de reprezentanţii firmei constructoare Straco, cu acordul beneficiarului – Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), lucrările la lotul 2, în lungime totală de 19,83 km, sunt realizate în proporţie de 90%. Dacă în perioada următoare nu vor fi înregistrate fenomene meteo extreme, de genul ploilor sau zăpezilor abundente, reprezentanţii Straco dau asigurări că lucrările la întreg lotul 2 vor fi finalizate până în a doua decadă a lunii decembrie când, de altfel, oficialii români au anunţat că doresc să inaugureze trei loturi din Autostrada Orăştie – Sebeş, respectiv lotul 1, lotul 2 şi lotul 4.

Lotul 2 al autostrăzii începe în zona Vinţişoara (Sebeş) şi se termină la Cunţa, unde începe lotul 3. Centura Sebeşului are o lungime de 8 kilometri, începe la Vinţişoara şi se termină în zona Hotelului Fan. Dacă în zona Lancrăm a fost construit un nod rutier care permite urcarea/coborârea de pe şi pe autostradă, în zona Răhău (Hotelul Fan) sunt prevăzute doar două bretele, una care permite descărcarea traficului în DN1 de pe sensul dinspre Orăştie, iar a doua care va permite urcarea de pe DN1 doar pe sensul de mers spre Sibiu. Reprezentanţii Straco speră ca până la Crăciun să se poată circula pe lotul 2, însă spun că 5% din lucrări vor fi reportate pentru anul viitor.Tronsonul 2 al autostrazii Orastie - Sibiu

Cu tot optimismul afişat, constructorul recunoaşte că se află “la limită”, având în vedere dificultăţile înregistrate cu pasajul peste calea ferată din zona Kronospan care a produs întârzieri serioase.

 “O mare problemă a reprezentat-o pentru noi pasajul peste calea ferată de la km 26+0,90. Aici e o întreagă poveste şi vă fac un mic rezumat: autostrada trece peste o linie a CFR şi o linie industrială care se duce la Holzindustrie. Noi, în momentul în care am participat la licitaţie, documentele de ofertă prevedeau construirea unui pasaj peste două linii de cale ferată şi am făcut proiectul tehnic pe baza studiilor de fezabilitate. Când să ne-apucăm de lucru, CFR a zis stop, nu mai vrem peste două linii pentru că se va moderniza calea ferată şi se mai face o linie, iar Holzindustrie a primit aviz de la CFR pentru a-şi face încă o linie industrial, proiectaţi-l pe patru linii, nu pentru două. Problemele astea au început anul trecut prin luna mai. A urmat un meci de ping-pong între CNADNR şi SNCFR care a durat până prin luna noiembrie. În luna noiembrie s-a decis să se execute acest pasaj peste trei linii, două ale SNCFR şi una industrială. Ca să concluzionez, de-abia în noiembrie 2012 am ajuns la o soluţie, în condiţiile în care noi aveam termen de finalizare în aprilie 2013”, a explicat reprezentantul Straco.

Şi problemele nu s-au oprit aici pentru că, ulterior, a apărut o altă provocare pentru constructor, şi anume găsirea unei soluţii viabile şi rapide pentru liniile de tensiune ale Transelectrica situate deasupra pasajului. Soluţia tehnică găsită a fost supraînălţarea acestor linii cu 12 metri, astfel că pasajul poate fi finalizat în prima jumătate a lunii decembrie a.c. Dacă s-ar fi optat pentru mutarea lor, pasajul nu ar fi putut fi terminat până în luna martie a anului viitor, precizează reprezentanţii Straco. De altfel, acest pasaj reprezintă în continuare punctul nevralgic al întregului lot 2, însă constructorul spune că întârzierea poate fi recuperată având în vedere că există utilajele şi forţa de muncă necesară.

Un alt motiv al întârzierilor îl reprezintă exproprierile, aspect explicat de asemenea de constructor:

“La faza de licitaţie, pe baza unui studiu de fezabilitate, statul român, adică CNADNR, a expropriat un culoar de 70 de metri, estimând că toate lucrările vor fi cuprinse în acest culoar. În momentul în care s-a executat proiectul tehnic, de exemplu la debleele foarte adânci, din cauza taluzului  s-a depăşit acea limită de expropriere de 70 de metri. Adunaţi, am avut în jur de 7 km în care n-am putut definitiva lucrările de săpături pentru structură. Acestea sunt aşa-numitele exproprieri suplimentare. Mai mult, am avut şi trei cazuri în care s-a omis să se facă exproprierea proprietarilor, în zona nodului de la Lancrăm. În cele din urmă şi problemele cu exproprierile s-au rezolvat, însă am mai pierdut nişte timp”. La acestea s-au adăugat şi alte întârzieri, mai mici, determinate de săpăturile arheologice şi vremea nefavorabilă din lunile de primăvară.

Reprezentanţii companiei constructoare Straco spun că din cele 10 procente rămase de executat, 5 vor fi reportate pentru anul viitor. Acestea ţin însă de spaţii de servicii şi parcări, aspecte care nu afectează circulaţia propriu-zisă pe autostradă. Din cauza unor alunecări de teren în zona DN1, la intersecţia cu Câlnic, s-a decis mutarea zonei de servicii prevăzute acolo în altă parte, fiind identificat alt amplasament. Această procedură va presupune noi exproprieri, astfel că lucrarea va fi gata doar anul viitor. Astfel, acesta reprezintă procentajul de 5% rest de executat.

Reprezentanţii Straco precizează că este inevitabil să nu se producă o aglomerare la ieşirea de pe autostradă pe DN1, în zona Cunţa, în condiţiile în care  nodul de intrare şi ieşire de pe autostradă construit în zonă nu este gândit pentru tot traficul, iar până nu se va da drumul şi la lotul 3 e posibil să se producă “puţină îngrămădeală”, în special la ieşirea de pe autostradă pe DN1. Urmează ca CNADNR să hotărască dacă în acea zonă este necesară amplasarea unui giratoriu pe DN1, pentru fluidizarea traficului. “Îngrămădeala” care se prespune că se va produce aici este însă nesemnificativă faţă de cea pe care sebeşenii trebuie să o suporte acum zi de zi, în absenţa unei centuri ocolitoare a oraşului.

 

Lotul 2 al Autostrăzii Orăştie – Sibiu are o lungime de 19,83 km şi o valoare de contractare a lucrărilor de 377,78 milioane de lei, fără TVA. Antreprenor general este asocierea Straco Grup SRL – Studio Corona SRL Civil Engineering. Pe traseul lotului sunt prevăzute 13 poduri, trei pasaje pe autostradă, un viaduct, un tunel peste calea ferată, trei noduri rutiere (Lancrăm, Sebeş, Cunţa), un spaţiu de servicii. Au fost turnate patru straturi succesive de asfalt în grosime de 24 de centimetri. (sursa: ziarulunirea.ro)