Spre exemplu, Dacia, cea mai mare companie din tara noastra, are doar in uzina din Mioveni peste 14.000 de angajati, iar acestora li se adauga cei din reprezentante, ceea ce face aceasta companiei o celula de baza in economia nationala.

 

Prezenta Dacia si Ford in tara noastra a atras si investitiile in fabricile de piese auto, care livreaza componente catre aceste uzine. Insa piesele auto fabricate in Romania nu sunt destinate numai pietei interne, ci si exportului.

 

Cea mai mare investitie din aria pieselor auto a fost realizata de Grupul Daimler, anul trecut, la Sebes. S-au investit 300 de milioane de euro si s-a deschis o fabrica noua in care se produs cutii de viteza.

 

Fata de anul anterior, companiile de piese auto au angajat in 2014 pe banda rulanta si majoritatea dintre ele si-au crescut numarul de salariati. In primele 10 companii de piese auto din tara noastra lucreaza circa 31.000 de romani, ceea ce face industria pieselor auto destul de importanta. De altfel, producatorii de piese auto de la noi sunt in plina expansiunea, majoritatea dintre ei reinvestind veniturile.

 

De exemplu, Stabilus Romania, companie cu capital german cu sediul in Brasov si specializata in producerea de amortizoare cu gaz, a anuntat ca are in plan sa faca angajari masive, vrand ca pana la finalul anului sa isi suplimenteze salariatii cu 200 de persoane.

 

In total, in Romania activeaza 600 de companii in industria auto, iar 203.000 de romani lucreaza in acest sector. Costul mediu al mainii de lucru este de 4,9 euro pe ora, pe an, costul pentru un salariat fiind de 7.700 de euro, cel mai mic din Uniunea Europeana.

 

In mod special, firmele de piese auto sunt situate in vestul tarii pentru a facilita exporturile si transportul componentelor spre pietele mari, din Europa de Vest, infrastructura fiind una dintre probleme principale ridicate de investitori atunci cand vine vorba despre extinderea afacerilor in Romania. Sunt de notorietate in acest sens mitingurile angajatilor Dacia, care cereau Guvernului construirea autostrazii Sibiu-Pitesti, dupa ce compania ameninta cu mutarea productiei in Maroc, daca autoritatile romane nu le ofera conditiile prielnice pentru a-si transporta masinile.

 

Anul trecut, industria auto a realizat in anul 2014 o cifra de afaceri de 18 miliarde de euro, fabricile de piese auto fiind responsabile de 12,6 miliarde de euro.

 

In ceea ce priveste exportul, acesta este de 3 miliarde de euro pe an la nivelul automobilelor si in ceea ce priveste exportul de piese auto a fost anul trecut de 8,6 miliarde de euro, cel mai exportat produs fiind setul de fise pentru bujii. In procente, exporturile realizate de industria auto au reprezentat 20% din toate exporturile Romaniei, iar contributia la PIB a fost de 12%.

 

In ultimii ani, tarile din Europa de Est reprezinta o zona potrivita pentru investitorii din zona auto si in tarile de aici - Slovacia, Romania, Ungaria, Polonia - s-au facut investitii masive in acest sector.

 

Potentialul tarii noastre este unul crescut mai ales in ceea ce priveste firmele de piese auto. Un prim factor pentru care o companie de componente auto s-ar indrepta spre tara noastra este costul scazul al salarizarii si numarul mare de muncitori calificati.

 

Un motiv pentru care companiile producatoare de piese auto sau de automobile evita tara noastra cand vine vorba despre investitii este climatul economic schimbator, nivelul ridicat al taxelor si eterna problema a infarstructurii. In plus, in alte tari, autoritatile dau scutiri de taxe pentru noii investitori, incurajand-ui astfel sa-si extinda afacerile in tarile respective. (sursa: ziare.com)