În acest context, datele recente arată că, anul trecut, 3,6 milioane de vehicule au fost produse în Europa de Est, echivalentul a 2% din producția totală a Uniunii Europene /UE/.

 

În țările ECE incluse în analiza Coface există 33 de fabrici de automobile, dintre care cele mai multe au fost create cu ajutorul investițiilor străine directe (ISD), iar 'cu Skoda și Dacia regiunea are două branduri locale puternice, mai ales că, datorită marilor ISD, au supraviețuit pe piața mondială competitivă', conform Coface.

 

'Numărul de vehicule produse în regiunea ECE s-a dublat în ultimii zece ani. Slovacia, Republica Cehă și România au fost cele mai de succes, unde producția auto s-a triplat sau chiar a crescut de patru ori. Cu toate acestea, trebuie remarcat faptul că dinamica creșterilor nu poate continua la nesfârșit din cauza eventualei saturații a pieței", a comentat Grzegorz Sielewicz, Coface Economist pentru ECE.

 

Potrivit cercetării, fabricile auto din regiunea ECE rămân foarte dependente de cererea externă, în ciuda dinamicii crescute a vânzărilor de mașini generate de către clienții locali.

 

'Regiunea ECE a fost în măsură să atragă investiții străine directe, datorită costurilor atractive ale forței de muncă, proximității geografice din Europa de Vest, forței de muncă educată și îmbunătățirii mediului de afaceri. Fabricarea de vehicule și echipamente de transport are un efect măsurabil asupra rezultatului economiilor ECE. Pentru unele dintre țările din regiune, cum ar fi: Ungaria, Republica Cehă și Slovacia, sectorul reprezintă aproximativ o zecime din producția lor totală. Acesta generează, de asemenea, un număr semnificativ de locuri de muncă, angajând peste 850.000 de lucrători în 2013, în cele 6 țări analizate. Exporturile de automobile reprezintă o parte semnificativă a comerțului exterior a regiunii ECE. În Slovacia, de exemplu, acestea reprezintă 25% din exporturile totale ale țării.

 

Producția de automobile ECE este puternic expusă la cererea externă, la fel cum majoritatea este destinată piețelor externe. Cu toate acestea, poziția actuală arată că zona euro — principala piață de export — este elastică și generează perspective mai bune. Datorită acestor tendințe pozitive în zona euro și în alte țări europene, cererea de vehicule a fost în creștere', se menționează în comunicatul Coface.

 

Analiza Coface acoperă sectorul auto din țările ECE, unde sunt produse volume semnificative de mașini în: Republica Cehă, Ungaria, Polonia, România, Slovacia și Slovenia.

 

În România, cei mai importanți constructori auto sunt Dacia și Ford. Compania Dacia a fost preluată de Renault în anul 1999. Relansată în 2004 cu modelul Logan, Dacia a devenit în opt ani un jucător de notorietate pe piața auto europeană.

 

Totodată, Ford a demarat producția la fabrica din Craiova în 2012, odată cu lansarea modelului B-Max, care este primul produs al acestei fabrici și prima mașină românească de 5 stele EuroNCAP. Tot în 2012, Ford a început să producă la Craiova și motorul EcoBoost. (sursa: agerpres.ro)